mandag den 2. september 2013

Kajak-snak

Biotop 5 opgave (1:3)
Efter en god friluftstur!
Som mange nok oplevede på VNT friluftsturen i fredags, så brænder jeg MEGET for både selv at sejle i kajak, men også for at være ambassadør for kajaksporten og dermed få andre gjort bekendt med, hvad det vil sige at sejle i kajak. Jeg vil derfor i det følgende prøve at forklare, hvorfor jeg er så begejstret for netop denne aktivitet, gentage de spørgsmål og svar som fremkom i fredags og til sidst give et par tips omkring litteratur og gode links.


Starten på det hele!
Jeg startede med at ro i kajak nærmest ved et tilfælde! Vi boede dengang (1997) i Viborg, og jeg havde på daværende tidspunkt aldrig haft min bagdel i sådan et smalt og usikkert fartøj. Jeg havde sejlet en del i kano, men den er som bekendt meget bredere og typisk helt fladbundet. Alligevel blev jeg fristet, da en nystartet havkajak-klub (faktisk Danmarks ældste havkajak-klub) inviterede til intro-aften på Gymnastik og Idrætshøjskolen ved Viborg. Her kunne man i højskolens svømmehal prøve at sidde i en havkajak og i klart og opvarmet vand prøve en kontrolleret kæntring og wet-exit (hvad der vist ikke behøver at blive oversat!). Og allerede efter få minutter var jeg solgt! Fornemmelsen af nærmest at sidde på vandet og samtidig være et med et lille "skib" fascinerede mig, og foreløbig har denne fascination holdt sig med uformindsket styrke i 16 år.

Hvorfor kajak?
Jeg synes, det er flere ting, der gør kajaksejlads til noget helt fantastisk. For det første har vi i Danmark omkring 7.000 km kystlinje, og stort alle steder kan man sætte i med en kajak. Og alle steder giver en tur på vandet, 50-150 meter fra kysten, en helt anden oplevelse af landskabets konturer, end det at gå en tur på stranden. Samtidig stikker kajakken ikke dybere, end at man let kan gå i land hvor og når man har lyst (med forbehold for private, militære og naturbeskyttede områders særlige regler). Dermed har jeg også givet argument nr. 2 for at sejle i (hav)kajak, for udover selve fornøjelsen ved at sejle er kajakken også et glimrende transportmiddel (≈ "havets cykel") hvis man vil på primitiv og CO2 venlig camping. Stuverummene og agterdækket af en kajak giver rigelig plads til oppakningen til en flerdages tur, og endda uden at det behøver at blive alt for skrabet. Sådan en tur vil med garanti også give naturoplevelser udover det sædvanlige, da man i en kajak både har mulighed for at glide lydløst gennem vandet og dermed komme tæt på både fuglelivet samt marsvin og sæler! I den forbindelse skal det da også nævnes, at man fra en kajak har en god platform til at fange sin aftensmad, hvis man medbringer en kort fiskestang.
Endelig kan kajakken være en god anledning til at få rørt nogle muskelgrupper, som man ellers ikke lige kommer i kontakt med (hvilket flere af fredagens turdeltagere vist kan snakke med om ;))) Kajaksejlads er god motion og et godt middel til at få "blæst hjernen ren". Og endelig kan man rundt omkring i Danmarks mange ro- og kajakklubber få den nødvendige instruktion og nye rovenner at dele interessen med.

Spørgsmål og billeder fra dagen 
Skal man have en form for tilladelse til at sejle i kajak?
NEJ! Alle kan fuldt lovligt gå ud og købe deres egen kajak og gå i gang med at sejle. Det tilrådes dog, at man enten i en klub eller hos en af de mange private kursusudbydere tager en grunduddannelse (EPP 2) inden for det modulopbyggede uddannelsessystem (Euro Paddle Pass) som Dansk Kano og Kajak Forbund har været med til at opbygge. Læs mere her.


Er det farligt at sejle i kajak?
NEJ! Langt de fleste af de FÅ ulykker der sker, skyldes manglende brug af ASF! (Alm. Sund Fornuft). Alm. sund fornuft er sammen med svømme- / redningsvesten den bedste garanti for, at man kun får gode oplevelser ved at sejle i kajak.

Vælter man ikke let?
Her kan der ikke ubetinget svares JA eller NEJ.
I grove træk anvender man to forskellige kajaktyper til tursejlads: Turkajakken og havkajakken.

Turkajakken er den lette, hurtige og elegante kajak, og i sin mest ekstreme form den man bruger til løb og konkurrencer, hvor det gælder om at sejle hurtigt. Den kan være smal og dermed kræve lidt øvelse, inden man er helt sikker i at holde balancen.
Havkajakken (alle de kajakker som jeg medbragte var havkajakker) er typisk mere godmodige og sødygtige, og dermed afregnes der (igen: typisk) ikke helt så kontant, hvis man et øjeblik er uopmærksom. 
Ovenstående skal dog læses med stort forbehold! Der findes også brede godmodige turkajakker og tilsvarende smalle og teknisk krævende havkajakker.

Hvad nu hvis man vælter, sidder man så ikke fast (pga. det cockpitovertræk som man har på og som "låser" roeren til det hul i kajakken hvor man sidder)?
Igen kan der her ikke ubetinget svares JA eller NEJ. 

Hvis man vælter og dermed kommer til at hænge med hovedet nedad, så vil man i de fleste tilfælde i samme bevægelse komme til at trække cockpitovertrækket af og dermed blive frigjort fra kajakken. Anvender man et cockpitovertræk med en stram elastik eller et cockpitovertræk af neopren, så er det eneste man skal gøre at trække i den strop som ALLE cockpitovertræk SKAL være forsynet med, og derefter skubber man sig fri med samme bevægelse, som en teenager der skubber sig ud af et par bukser og efterlader dem som en harmonika på gulvet!

Er det dyrt at sejle i kajak?
Det afhænger meget af, om man ønsker at eje sin egen kajak, eller om man melder sig ind i en af Danmarks mange ro- og kajakklubber og dermed benytter klubbens materiel.
Jeg vil ikke benytte denne blog til at gøre reklame for en bestemt kajak eller en bestemt forhandler, men nøjes med at oplyse, at man kan finde "pakketilbud" for knap kr. 9.000,00 hvori der indgår både kajak, pagaj, cockpitovertræk og godkendt svømmevest.
Om det så er meget må være op til den enkelte at afgøre.














Litteratur & et par udvalgte links
Efter en langsom start er der nu ved at være en del dansksproget litteratur, som godt kan anbefales. Litteraturen er dog præget af to forhold: At havkajakken i Danmark er den nyeste af de to nævnte kajaktyper og dermed har skabt et stort behov for litteratur til selvstudium. Og at langt de fleste der ror turkajak gør det i klubber, og dermed får den nødvendige instruktion i klubregi, mens "havakajkfolket" i langt større grad foretrækker at sejle på egen hånd.

"Havkajakroer" af Jørgen Skovmand (ISBN-13: 9788799534906). Bogen giver en god indføring i det at sejle i kajak, og den kan både bruges i klubber, på pæd. institutioner og til selvstudium. Til bogen findes der også en DVD, som viser nogle af de teknikker som omtales i bogen. (Obs! Den følger dog ikke Euro Paddle Pass systemet). 
"Havkajak" af Jakob Hertz (ISBN-13: 9788778574633). En rigt illustreret bog om havkajak med en grundig gennemgang af forskelligt udstyr. Bogen er dog ikke på samme måde som ovenstående opbygget i uddannelsesmoduler.
"HavQajaq" af Jes Lysgaard (ISBN-13: 9788776912567). Denne kender jeg ikke, men jvf. en anmeldelse af bogen, skulle den absolut være læseværdig.
"Havkajak ABC" af Henning Reichstein Nielsen (ISBN-13: Ikke oplyst). En grundig, men ikke særlig rigt illustreret bog. Vigtigt er det dog her at oplyse, at samme forfatter i 1996 skrev den (mig bekendt) eneste bog på dansk om det at sejle i turkajak; "Kajak ABC"!

Derudover findes der en del engelsksproget litteratur og en lang række glimrende (engelsksprogede) DVD'er, men det bliver for omfattende her at gennemgå de mange titler.

Søsportens Sikkerhedsråd:
http://www.soesport.dk/Sider/forside.aspx og http://www.soesport.dk/Diverse/Sider/Publikationer.aspx
Her finder man en lang række gode råd om sikkerhed til søs, uanset om man sejler i stor oceangående sejlbåd eller i en lille kajak. Derudover er der her mulighed for at bestille eller downloade en lang række kanon-gode hæfter om forskellige temaer (link nr. 2). Søsportens Sikkerhedsråd har en stor og solid sponsor i TrygFonden, og derfor kan man som klub eller inst. få tilsendt disse hæfter helt gratis. Bl.a. udgiver de et hæfte om danske farvandes trafik-separeringssystemer, dybvandsruter og særlige gennemsejlingsruter - steder hvor man skal være særlig agtpågivende pga. erhvervssejlads med store skibe.

Søfartsstyrelsen:
http://www.sofartsstyrelsen.dk/Sider/Forside.aspx og http://www.soefartsstyrelsen.dk/fritidssejlere/Sider/Fritidssejlere.aspx
Her finder man under afsnittet for fritidssejlere (link nr. 2) temaet "Grundlæggende viden om fritidssejlads" (direkte link: http://www.sejlsikkert.dk/) og her kan man læse lidt om de enkle søfartsregler man skal iagttage  - selv som "lille" fritidssejler. Bl.a. står der noget om vigeregler, forskellige former for skibslys, nødsignaler og meget, meget mere. 

Jeg håber med denne gennemgang at have gjort jer medstuderende nysgerrige på selv at udforske både de personlige og pædagogiske muligheder og udfordringer som kajaksejlads byder på. Gennemgangen er på ingen måde fyldestgørende i forhold til, hvad denne aktivitet har at byde på. Fx har jeg slet ikke været inde på kajakpolo - en sportsgren der kombinerer boldspil og kajaksejlads, sejlads i toer-kajakker med de socialpædagogiske muligheder det rummer, eller sejlads og leg i særlige børnekajakker. Derfor: Er du blevet nysgerrig, så spørg endelig (men vær forberedt på, at jeg kan snakke længe (for ikke at sige meget længe) om dette emne ;)))

Ingen kommentarer:

Send en kommentar